Tradnation logo
background image

single post

Élisabeth Giroux

Élisabeth Giroux completed her studies at the Conservatoire de musique de Montréal in 2006 and was awarded the prize with great distinction by a unanimous jury. She then left Montreal to take part in a two-year world tour with the dance company La La La Human Steps. Élisabeth plays regularly as a supernumerary with the Saguenay-Lac-St-Jean Symphony Orchestra in addition to devoting her time to her creative projects and teaching. Élisabeth has participated in the recording of more than twenty albums with different projects and artists since her debut.

Her talent, her love for the cello and her attraction to other musical styles have allowed her to become, over time, a very versatile musician. In recent years, Élisabeth has become increasingly active on the Quebec traditional music scene. She has been collaborating with composer and multi-instrumentalist Jean-François Bélanger since 2015. In 2015, she also co-founded the trio É.T.É which offers rich and colorful arrangements as well as original compositions mixing the sounds of the violin, bouzouki, cello, voice and jig. The group has won several awards since its inception, including the OPUS « Discovery of the Year » award, the audience award at the Cabaret festif! de la relève, a Lucien at the GAMIQ, as well as being nominated at the ADISQ and the Gala des PRIX OPUS in 2020.

In the fall of 2020, Élisabeth received a grant from the Québec Arts Council to study jazz, traditional and Celtic music with Eugene Friesen and Natalie Haas, both professors at the Berklee School of Music in Boston.

Élisabeth Giroux termine ses études au Conservatoire de musique de Montréal en 2006 et obtient le prix avec grande distinction à l’unanimité du jury. Elle est alors appelée à quitter Montréal pour prendre part une tournée mondiale de deux ans avec la compagnie de danse La La La Human Steps. Elle collabore également avec Angèle Dubeau et La Pietà durant la saison 2010-2011. Élisabeth joue régulièrement comme surnuméraire avec l’orchestre symphonique du Saguenay-Lac-St-Jean en plus de consacrer à ses projets de création et à l’enseignement. Élisabeth a participé à l’enregistrement de plus d’une vingtaine d’albums avec différents projets et artistes depuis ses débuts.

Son talent, son amour pour le violoncelle et son attirance pour d’autres styles musicaux lui ont permis de devenir, avec le temps, une musicienne très polyvalente. Depuis quelques années, Élisabeth est de plus en plus active sur la scène de la musique traditionnelle québécoise. Elle collabore notamment avec le compositeur et multi-instrumentiste Jean-François Bélanger depuis 2015. En 2015, elle cofonde le trio É.T.É qui propose des arrangements riches et colorés ainsi que des compositions originales mélangeant les sonorités du violon, du bouzouki, du violoncelle, de la voix et de la gigue. Le groupe s’est mérité plusieurs honneurs depuis ses débuts, notamment le prix OPUS « Découverte de l’année », le prix du public au Cabaret festif ! de la relève, un Lucien au GAMIQ en plus d’avoir été nommé à l’ADISQ et au Gala des PRIX OPUS en 2020.

À l’automne 2020, Élisabeth reçoit une bourse du Conseil des arts et des lettres du Québec pour se perfectionner en jazz et en musique traditionnelle et celtique avec Eugene Friesen et Natalie Haas, tous deux professeurs à la Berklee School Of Musique à Boston.