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Alexis Gardette Chartrand

Montréal fiddler Alexis Chartrand has been active on the Québécois and international traditional music scene for many years. He is known for his energetic accompaniment of stepdancing and social dances, frequently collaborating with dancers including baroque dancer Anne-Marie Gardette and traditional dancer and caller Pierre Chartrand. He has explored contemporary and traditional sounds and movements with stepdancers Mélissandre Tremblay-Bourassa and Antoine Turmine. His 2017 album with multi-instrumentalist Nicolas Babineau (fiddle, guitar), Gigues à 2 faces, was nominated for Best Traditional Album at the 2018 Canadian Folk Music Awards, while their 2019 album un beau ptit son has brought their performances across Québec, Canada, New England and Europe. Alexis’ research into the intersections between traditional and baroque violin styles has been supported by the Canada Council for the Arts, the Montréal Arts Council and the Centre des Musiciens du Monde. This work has led to the introduction of the baroque violin into the practice of Québécois folklore, and to new interactions between the worlds of traditional and early musics. His teaching has been appreciated at CAMMAC, Sutton (Québec), Boxwood Festival (Nova Scotia) and Carleton University (Ontario), among others, where he has given workshops on fiddle, traditional repertoire and traditional music history.

 

Violoneux montréalais, Alexis Chartrand se produit depuis plusieurs années sur la scène québécoise et internationale. Marqué par les liens qui unissent les musiques et les danses traditionnelles du Québec, il est connu pour son accompagnement énergique de la gigue et des danses de figures. Tirant son inspiration de la tradition musicale québécoise, il s’est aussi intéressé aux musiques irlandaises, écossaises, ainsi qu’au répertoire de musique ancienne. Il a également étudié la musique classique et la composition contemporaine. Il collabore fréquemment avec les danseurs Anne-Marie Gardette et Pierre Chartrand, et a exploré avec les gigueurs Mélissandre Tremblay-Bourassa et Antoine Turmine les gestes et sonorités du répertoire traditionnel et contemporain. Son travail avec le multi-instrumentiste Nicolas Babineau a mené à la production de deux albums, Gigues à 2 faces (2017) et un beau ptit son (2019), et leurs performances ont été appréciées à travers le Québec, le Canada, les États-Unis et la Suède. Ses recherches sur les liens entre les styles d’interprétation traditionnelles et baroques ont été supportées par les Conseils des Arts du Canada et de Montréal, et par le Centre des Musiciens du Monde. Ces travaux ont permis d’introduire le violon baroque dans la pratique du folklore québécois, et de tisser de nouveaux liens entre les musiques folkloriques et anciennes. Son enseignement a pu être apprécié à CAMMAC, Sutton et Saint-Alexandre de Kamouraska (Québec), au Boxwood Festival (Nouvelle-Écosse) ainsi qu’à l’Université Carleton (Ontario), où il a donné des ateliers portant sur le violon, le répertoire et l’histoire de la musique traditionnelle du Québec.